fredag 17. februar 2006

hva er lyrikk?

Comte de Lautréamont slår et slag for uforståelig billedbruk ved å sammenligne skjønnheten med "det tilfeldige møte mellom en symaskin og en paraply på et disseksjonsbord".

Christian Janss/Christian Refsum, 2003


Det De ser til venstre er en løk som er bestrålt

Paal Brekke, 1965

Løvetannens bønn

Blås på meg, barn!
Fang mine stigende stjerner
og kikk på min gule sol
- som brenner i gressets grønne himmel -
med alle de undrende øyne.

La de små barn komme til meg,
for de vet ikke hva ugress er.

Harald Sverdrup, 1953


Av og til
må noe vare lenge,
ellers mister vi vel vettet snart,
så fort som allting snurrer rundt med oss.

Rolf Jakobsen, 1979


SOm den GYldne Sool frembryder

Tak for all din Fødsels Glæde,
Tak for dit det Guddoms Ord,
Tak for Daabens hellig Væde,
Tak for Naaden på dit Bord,
Tak for Dødens bittre Ve,
Tak for din Oppstandelse,
Tak for Himlen du har inde,
Der skal Jeg dig se og finde.

Thomas Kingo, lenge siden

De heranne rime på femte å sjette linje der e jo egentli issje et rim i de heila tatt. "Ve" å "OppstandelsE", de e jo sje rektigt de. De blir nesten litt harri. Syns dåkkårr issje?

Fritt sitert etter Eiliv Vinje, 2006

Ingen kommentarer: